16.8.06

De eerste ronde van Frankrijk



Na het succes van een plaatselijke wedren, ontstond in 1903 bij de Franse krant L'auto het plan om voor het eerst in de geschiedenis een heuse Ronde van Frankrijk te rijden. Men besloot die Tour in zes ritten te verdelen en verscheidene rustdagen in te schakelen. Dat was wel nodig als men de afstanden bekijkt die afgelegd dienden te worden: die varieerden namelijk van 268 tot 467 kilometer.
Het publiek stond aanvankelijk nogal sceptisch tegenover het hele gebeuren. Niet alleen die fenomenale afstanden speelden daarin mee, maar ook het gewicht van de fietsen uit die tijd: gemiddeld zowat 20 kilo. En dan dienden de renners ook nog 's nachts te rijden!
Toch schreven er voor die eerste ronde niet minder dan 60 renners in. Daar waren enkele kampioenen bij, maar ook een avontuurlijke smid bijvoorbeeld, die absoluut wilde meedoen en daarom, speciaal voor dit evenement, had leren fietsen... acht dagen voor de start!
Toen werden er nog geen volgwagens gebruikt, zoals we die nu kennen. Geo Lefèvre, de 'patron' van de Tour, vond het een veel leuker idee zélf met het peloton een eindje mee te fietsen. De eerste dag overbrugde hij zelfs een kloof van drie minuten om van het peloton bij de koplopers te komen.
De ritten die ook bij nacht werden gereden, waren veruit de gevaarlijkste. Gelukkig hadden de organisatoren langs de verraderlijkste afdalingen wel lampionnetjes geplaatst, om één en ander te verlichten. Maar valpartijen bleven uiteraard schering en inslag.
Winnaar van die eerste Ronde van Frankrijk werd een zekere Garin. En dat terwijl zijn collega's hem nog wel de verkeerde kant hadden uitgestuurd, in de hoop hem zo kostbare minuten te doen verliezen...

Quiz Vraag (10+): Wie was de laatste Belg die de Ronde van Frankrijk won? En wanneer deed hij dat?

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails